Preto že jeho knihy už nie sú na bežnom trhu, a vyšli v malom náklade pre potreby regiónu , nezaškodí pripomenúť čo pán Priesol o tejto soche napísal:
V knihe Banská Hodruša a História sakrálnych objektov v obci Hodruša-Hámre spolu s vtedajším vdp. Milošom Krchňavým vyjadruje názor, že táto gotická socha vyrezávaná z dreva vysoká
Nie som síce vyštudovaný kunsthistorik, ani odborník na túto tematiku, ale pri všetkej úcte k rozsiahlej a cennej faktografii v dielach, ktoré nám Ing. Priesol zanechal, v otázke autorstva sochy z druhej polovice 15 storočia sa domnievam, že sa nejedná o dielo baníka.
Ak by bola pravda že Hodrušskú madonnu Assumpta vytvoril miestny rezbár zo Štiavnických vrchov, bol by to zrejme mimoriadne talentovaný amatér. Prikláňam sa preto skôr k názoru, že dielo vytvoril školený umelecký rezbár neskorého stredoveku.
Socha je po porovnaní s obrázkami podobných diel z rovnakej doby naozaj dobre prepracovaná, a som toho názoru že sa jedná o dielo na veľmi dobrej úrovni, určite ja táto socha významu prinajmenšom nadregionálneho.
Od nepamäti táto Madonna stávala v kamennej murovanej kaplnke blízko strážneho domu Bachauz (Wachthaus), ktorá stála medzi domami, ktoré už dnes neexistujú. V poraste náletových drevín dnes vidno už len plošiny, kde banícke domce stáli a zbytky obvodových múrov. Stratili sa aj pozostatky kaplnky, a dnes je už ťažké určiť, kde presne pri Bachauze stála.
Kaplnka s Madonnou bola pravdepodobne o niečo väčšia ako bežné prícestné kaplnky, preto že socha samotná má výšku cca. 130 cm, je teda takmer "životnej veľkosti" - nie je to taká tá "domová" menšia madonka.
Vo viacerých publikáciách o miestnej histórii Hodrušskej doliny bolo napísané, že socha Madonny Assumpta mohla/mala stáť pôvodne vo vyvýšenej nike (výklenku) v ľavej vnútornej stene lodi miestneho farského katolíckeho kostola, kde je v súčasnosti umiestnená iná , podstatne mladšia socha.
Niku v kostole som zatiaľ síce nepremeral, ale myslím, že je podstatne nižšia než cca. 150 cm potrebných na umiestnenie 130 centimetrovej sochy Hodrušskej madonny.
Hodrušská Madonna Assumpta pohľad z predu. foto K.Ivan |
Pripomeňme si teda, čo o nedávnej histórii Hodrušskej Madonny Assumpta napísal Ing. Vít Priesol:
Kaplnku na Bachauze údajne postavili niekedy v období tureckých nájazdov a mala ochraňovať Hodrušu pred hroziacim nebezpečím - vtedy sa úprimne verilo že sochy svätcov a svätíc pri hlavných cestách a chodníkoch majú zázračnú moc odvrátiť od miestnych obyvateľov nebezpečenstvá a zavrátiť prichádzajúcich zlosynov. Pán Priesol ďalej uvádza že !pri kaplnke sa na sviatok Narodenia Panny Márie (7. septembra) odbavovali pravidelné pobožnosti.
V 20 storočí sa o kaplnku pri Bachauze starala rodina Alexandra Zamboja z Banskej Hodruše. Zambojovci sa snažili kaplnku aj opraviť, čo však vtedajšia komunistická moc prostredníctvom svojich orgánov nedovolila realizovať. Približne v roku 1967 socha Madonny Assumpty záhadne zmizla, keď ju dakto ukradol s úmyslom vyviezť ju do zahraničia a speňažiť za mrzký mamon. Údajne sa ju podarilo zachytiť až niekde na hraniciach, a po nejakej kratšej dobe sa vzácna socha vrátila naspäť do Hodruše. Čoskoro na to však prišli pracovníci bezpečnosti a Zambojovci museli sochu vydať. Socha sa nakoniec dostala do expozície vtedajšieho Okresného Múzea (neskôr Vlastivedné Múzeum a v súčasnosti Pohronské Múzeum ) v Novej Bani kde je dodnes.
Keď som bol pozrieť v múzeu v Novej Bani v roku 2010 , stála na tak trochu nedôstojnom mieste, zastrčená v tmavom kúte pod schodami vo vstupnej chodbe prízemia novobanskej gotickej Radnice. Je však tiež pravda, že vtedy sa Múzeum rekonštruovalo, a dnes je v umiestnená v obnovenom a primeranom priestore miestnosti na poschodí, spolu s inými sochami a obrazmi výtvarného umenia zo Stredného Pohronia . Trochu ma však ako lokálpatriota zamrzelo, že na súčasnom štítku sa neuvádza, že je to Madonna z Hodruše.
Na terajšom štítku pri soche sa uvádza: "Madona s dieťaťom, neznámy slovenský rezbár, 1470-1480"
Ako sa Hodrušskú Madonu podarilo od 15. storočia zachovať pred Reformačným hnutím, keď v Stredoslovenskej banskej oblasti od polovice 16. storočia až do polovice 18. storočia medzi veriacimi kresťanmi absolútnou väčšinou prevládli evanjelici Augsburského vyznania, ktorí rímskokatolíckych svätých neuznávali, to už asi zostane navždy tajomstvom.
V každom prípade medzi 16. až 18. storočím katolíci postupne prišli o obidva vtedajšie kostoly v dedine, dostali sa do pozície menšinovej komunity veriacich, a naspäť si kostoly vymohli do svojej správy až s pomocou tlaku jezuitov počas protireformačného hnutia.
Iná teória, ktorá má tiež svoju logiku hovorí, že druhý gotický "cintorínsky" kostol na Framperku nad spodnou časťou Banskej Hodruše si postavili evanjelickí veriaci. V každom prípade sa dochovala sťažnosť evanjelického zboru z roku 1688 že katolícki veriaci im vzali oba kostoly.
Bol by som rád, keby sa tejto soche mohol venovať niekto, kto gotickému umeniu naozaj rozumie , a mohol by sa k našej Madonne Assumpte z Banskej Hodruše fundovane vyjadriť. Tak sa totiž táto ikonografická pozícia volá.
Hádam sa na mňa nikto z odborníkov -historikov umenia nenahnevá, keď si ale predsa trochu dovolím zafušovať do kunsthistórie.
Porovnávaním obrázkov podobných sôch Madon Assumpta zo Slovenska a Pohronia z približne rovnakého obdobia som si všimol, že tá Hodrušská Assumpta sa od príbuzných Madon trochu odlišuje v niektorých detailoch.
Podobné Madony mávajú často vrch hlavy Márie a niekedy aj Ježiškovej hlavy trochu skosený, aby na nej/nich lepšie sedeli kovové /pozlátené kráľovské korunky .
Pri Hodrušskej Madone sa nezdá, že by mala na hlave úpravu na korunu, ako podobná Žiarska/Svätokrížska Madona. Ďalej som postrehol, že významná časť Madon má hlavu viac zahalenú v "kapucni" plášťa. Hodrušská Madona má ale naznačenú kapucňu plášťa výrazne vzadu, v podstate jej plášť kryje len temeno - zadnú tretinu hlavy, spredu je kapucňa plášťa na hlave Márie pridržiavaná úzkou čelenkou.
![]() |
Kremnická Madona z Nestex-u |
Hodrušská Madona detail na hornú časť. |
Kosákovitý naznačený Mesiac na ktorom Madonny Assumpty zvyčajne stoja, má v prípade Hodrušskej sochy aj tvár. Tvár na mesiaci som pod nohami Madonny Assumpty našiel len pri madonne z Čimíc.
Mesačná tvár Hodrušskej Madonny Assumpta |
![]() |
Madonna Assumpta z Čimíc. Foto Nestex |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Text copyright K.Ivan november-december 2017
Vyššie uvedený text je autorským dielom a duševným vlastníctvom autora. Je možné ho citovať a používať ako podklad na ďalší výskum. Nie je možné kopírovať ho alebo zverejniť v tlačovej forme bez predchádzajúceho požiadania a písomného súhlasu autora. Je zakázané kopírovať ho bez uvedenia autorstva alebo vydávať ho za svoje vlastné dielo.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Použité podklady a pramene:
Miloš Krchňavý a Vít Priesol: História sakrálnych objektov v obci Hodruša-Hámre, vydal r.k. farský úrad v Banskej Hodruši v roku 2008, ISBN 978-80-969959-5-8
Blog- R Kafku http://ziarskakotl.blogspot.se/2010/10/madona-zo-ziaru-nad-hronom-perla.html
Snímky madon assumpta z www.webumenia.sk (Nestex – nestála expozícia SNG)
Foto Hodrušskej madonny Assumpta : K.Ivan
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára